
A secretaria de Estado de Medio Ambiente, María García Rodríguez, participou no Consello Informal de Ministros de Medio Ambiente da Unión Europea, que se celebrou onte e hoxe en Sofía ( Bulgaria), onde subliñou a importancia deste 2018 en materia de negociación de cambio climático, para constatar a vontade política de todos os países para avanzar na aplicación do Acordo de París, e destacou que a Unión Europea abordaraas “coas ferramentas adecuadas”: en condicións de cumprir cos obxectivos a 2020 e sendo os principais contribuíntes ao financiamento climático.
“Temos que poñer en valor eses logros e ser coherentes co aprobado no Cume de París”, resaltou a secretaria de Estado na sesión de traballo sobre cambio climático, na que sinalou as dúas grandes prioridades que se han de asegurar: pechar o programa de traballo do Acordo de París “cun marco de transparencia forte e adecuado” e garantir o éxito do Diálogo de Talanoa, co que se pretende lograr unha posta en común de todos os países sobre os esforzos colectivos en materia de mitigación e para alcanzar o obxectivo dos 2º C, e que supón o primeiro fito político importante tras a COP 21.
Neste sentido, este Diálogo ha de lanzar unha mensaxe clara de que a comunidade internacional está comprometida na loita contra o cambio climático. “O Diálogo de Talanoa e o informe especial do IPCC –explicou a secretaria de Estado– exporán a necesidade de revisar a ambición global, debido a que en 2020 haberá que revisar as contribucións a París”. Ademais, apuntou que os paquetes lexislativos aínda abertos son unha oportunidade para que a UE manteña o liderado.
García Rodríguez expuxo que a UE ha de chegar a Talanoa con dúas mensaxes políticas “comúns e claras”, sobre a revisión da ambición e sobre financiamento, unhas mensaxes nas que se teña presente a Estratexia 2050 que elaborará a UE.
En canto ao financiamento, un tema clave para os países en desenvolvemento, hase de tratar conseguir acomodar as súas demandas cos ciclos orzamentarios, sempre tendo en conta o Acordo de París e continuando coa mobilización de fondos do sector privado.
SESIÓNS DE CALIDADE DO AIRE
Previamente, nas sesión dedicada ás solucións para mellorar a calidade do aire, a secretaria de Estado de Medio Ambiente avogou por seguir mellorando a coordinación entre os distintos niveis político-administrativos, debido a que no noso país o Goberno central está habilitado para elaborar plans de calidade do aire de ámbito nacional, pero as competencias en materia de control e xestión da calidade do aire exércenas as comunidades autónomas e as entidades locais.
García Rodríguez, neste sentido, lembrou que como medida de coordinación desenvolvida en España, o Goberno aprobou dous Plans Nacionais de Calidade do Aire desde 2013. O segundo, aprobado en decembro de 2017, comprende un total de 52 medidas, agrupadas en oito ámbitos (información, fiscalidade ambiental, mobilidade, investigación, agricultura e gandería, sector residencial, sector industrial e transporte), todas elas destinadas a reducir as emisións de contaminantes atmosféricos, pero especialmente o dióxido de nitróxeno e o material particulado, cun orzamento de 276 millóns de euros.
No que respecta aos elementos específicos para mellorar a calidade do aire, a secretaria de Estado avogou por “unha mestura equilibrada de medidas lexislativas realistas e de políticas específicas ambiciosas na materia, xunto coas fontes necesarias de financiamento público para levalas a cabo”.
Neste sentido, puxo como exemplo de éxito en España o logrado nos últimos anos sobre os niveis de dióxidos de xofre: ata 2011 era un contaminante problemático en moitas zonas, especialmente nas áreas urbanas e industriais.
Por último, expuxo a utilidade de dispoñer, dentro dos fondos estruturais, de liñas de financiamento específicas para que os Estados Membros desenvolvan ferramentas e medidas destinadas a mellorar a calidade do aire.
LEXISLACIÓN AMBIENTAL
A secretaria de Estado de Medio Ambiente tamén participou nunha sesión de traballo sobre solucións para mellorar a aplicación da lexislación ambiental, onde destacou que España fai uso das ferramentas dispoñibles de intercambio de coñecemento e mellores prácticas, e asegurou que seguirá utilizándoas polos bos resultados obtidos.
Así, lembrou, en materia de auga, a activa participación de España no primeiro exercicio de revisión por pares da Directiva Marco da auga, polo que mostrou o interese do Ministerio en continuar coa súa utilización nun segundo exercicio dedicado á Directiva de Inundacións, en conexión coa Directiva Marco da auga.
En canto á mellora da interrelación entre as distintas políticas sectoriais, estimou que, no caso da auga, é necesario impulsar o diálogo europeo entre os sectores da auga e da conservación, e da auga e a agricultura, “para mellorar a aliñación de obxectivos e garantir unha aplicación máis efectiva e mellor coordinada das correspondentes directivas”.
“Por esta razón, e para identificar puntos comúns e mellorar a coherencia da lexislación, resultan de gran utilidade o uso de ferramentas como a “Revisión da Política Ambiental” ( EIR), que permiten un coñecemento máis exhaustivo dos desafíos da aplicación da lexislación europea nos Estados Membros”, indicou, lembrando a recente presentación, en Madrid, do primeiro informe sobre a aplicación da política ambiental centrado na análise da Economía Circular e o Capital Natural.
Co fin de profundar no uso do EIR, este mellorarase ampliándoo á política de cambio climático no segundo ciclo da “Revisión da Política Ambiental”, “para o que resulta indispensable reforzar os mecanismos de colaboración e intercambio de información coa Comisión”, subliñou.
García Rodríguez considerou o uso dos diálogos temáticos como “unha oportunidade de mellorar a coherencia da lexislación”, polo que España solicitou á Comisión Europea a celebración en Madrid dun “Diálogo temático en Calidade do Aire”, pola prioridade que lle concede o Goberno e o resto de administracións competentes a este tema. “Estamos convencidos de que estes diálogos pódense ampliar a outras materias, como xa se fixo”, engadiu.